Zadní náprava s torzní tyčí
k
Když hovoříme o nápravě s torzní tyčí, máme na mysli takovou nápravu vozidla, která pro používá torzní tyč pro odpružení. V nejjednodušším případě je jeden konec dlouhé tyče upevněn ke skeletu vozidla, zatímco na opačný konec je namontována páka probíhající podélně a na ní je závěs kola. Svislý pohyb kola způsobuje, že se tyč zkrucuje okolo své osy a klade pružný odpor. Účinná pružnost je dána délkou a průměrem tyče a vlastnostmi materiálu, z nějž je zhotovena.
Vlastnosti
Hlavní výhodou nápravy s torzní tyčí je odolnost, snadná nastavitelnost světlé výšky, např. pro kompenzaci těžšího či lehčího pohonného ústrojí, a malý profil podél šířky vozidla. Ubere méně prostoru z interiéru vozidla než vinuté pružiny. Hlavní nevýhodou oproti vinutým pružinám je, že torzní tyč obvykle neumožňuje progresivní odpružení, což nutí konstruktéry dělat kompromisy mezi jízdními vlastnostmi a ovladatenosti vozidla. Torzní tyče s progresivní charakteristikou existují, ale na úkor odolnosti, protože mají tendenci praskat v místě, kde se mění průměr tyče.
Zdroj (Wikipedia)
Symptomy poškození
K poškození dochází zejména díky povětrnostním podmínkám, špatné kvalitě silnic. Poškození nápravy v první fázi lehce přehlédnete, po té však dochází k další degradaci, která se projevuje v první fázi pískáním, klepáním atp. Dále dojde ke zhoršení jízdních vlastností, nebo k prasknutí torzní tyče a to je většinou konečný stav.